Waarom gebruik maken van een boekhoudprogramma ?

accountant

Een boekhoudprogramma is een softwarepakket waarmee de boekhouding kan worden geautomatiseerd. Met een dergelijk programma kan een inkoopfactuur, bankafschrift of algemene boeking worden vastgelegd. Het maakt ook min of meer automatische opstelling van balansen en winst- en verliesrekeningen mogelijk en vervult dus alle basisfuncties van de boekhouding, namelijk grootboekbeheer.

In de praktijk bieden de meeste softwarepakketten meer functionaliteit omdat ook functies voor sub beheer bureaus (debiteuren, crediteuren en/of voorraad) aanwezig zijn. Daarnaast kunnen gerelateerde functies zoals bankieren op afstand, consolidatie, budgettering, relatiebeheer, vaste activa, inkoop, verkoop, projecten of productie worden uitgelicht.

Voordelen van een boekhoudprogramma in een onderneming

Elk boekhoudprogramma ZZP heeft verschillende functies, maar voor het grootste deel maken ze uw administratieve werk een stuk makkelijker. Je kunt natuurlijk ook een administratie bijhouden in Excel of zelfs offline. Enkele voorbeelden bij het gebruik maken van een boekhoudprogramma :

Geautomatiseerde berekeningen maken het makkelijk. Een boekhoudprogramma zorgt er voor dat de benodigde berekeningen automatisch worden gedaan. Als u bijvoorbeeld alle aankopen en alle verkopen heeft ingevoerd, berekent een boekhoudprogramma  automatisch de omzetbelasting die u verschuldigd bent (of terugkrijgt) voor een maand, kwartaal of jaar. Dit scheelt veel tijd, voorkomt fouten en zorgt voor gebruiksgemak. Een boekhoudprogramma garandeert snelheid.

Het gemak van een boekhoudprogramma

Er zijn boekhoudsoftware programma’s die facturen automatisch  voor je opmaken  en waar je eenvoudig je uren kunt bijhouden. Dit zorgt ervoor dat jij zo min als mogelijk tijd kwijt bent aan de zogenaamde “administratieve rompslomp” die je als ondernemer meestal niet wilt, omdat er ook andere werkzaamheden zijn. Overzicht in je administratie.  Veel boekhoudprogramma’s bieden ook overzichten en grafieken op basis van de gegevens die u invoert. U kunt bijvoorbeeld zien hoe het ervoor staat met de groei van je kosten, winst, omzet, etc. Zo kun je bijvoorbeeld ook zien welke btw-aangiften je hebt gedaan, welke facturen je hebt verstuurd en wat er nog moet gebeuren. Doordat alles overzichtelijk is, vergeet je niets snel meer.